Lekce Proč Kontakt

17.11.2015: Tři roky. Přes 40 videí. Sto tisíc zhlédnutí. Druhý rozhovor :)

17.11.2013: Uběhl rok od zveřejnění prvních videí. Co na to říkáme?

Motto: „Osmdesát lajků, vyvěsíme vlajku!“

Praha 17.listopadu 2013 - První narozeniny Fyzika JaMu se nesou v duchu překonávání magických čísel. Počet lidí, kteří si díky nám ujasňují učební látku, roste každým dnem. Mimo faktických údajů bychom vám rádi ukázali i osobní náhled na naše aktivity. V rozhovoru s Michalem Janovským, autorem všech videolekcí, se například dozvíte, co obnáší jejich výroba.

Nejprve přinášíme pár čísel. Ze statistik je zřejmé, že:

  1. Počet zhlédnutí překročil hranici 7000
  2. Doba sledování k 15. listopadu byla už 20097 minut, což je 13 dnů a 22 hodin. K dnešnímu dni tedy nejenom padla hranice 20 tisíc minut, ale s nejvyšší pravděpodobností máme za sebou dokonce celkovou dobu 14 dnů sledování!
  3. Počet odběratelů se podle posledních údajů dostal na číslo 50

Kdyby se jednalo o youtube kanál někoho slavného jako třeba Lady Gaga, asi by z těchto údajů moc nejásal. Avšak my dnes s radostí otevíráme pomyslné šampaňské, protože 20 000 minut znamená stovky hodin strávených nad fyzikou. A věříme, že to studentům při učení pomohlo.

Rozhovor

Michale, pojďme se nyní pobavit o Fyzika JaMu, jak se na něj díváš a co ti přijde zajímavé. Jako tvůj bývalý student, budu pokračovat v tom, co jsem dělal i na tvých hodinách. Budu se ptát.

Motivace

Jak a proč jsi vlastně začal? Moc tvých kolegů pedagogů není ochotno zveřejňovat svoji práci tam, kde ji všichni můžou vidět a kritizovat…

Hele, Tome, budu odpovídat rovnou tobě, protože se mně ptáš… Proč jsem začal? Tady to opravdu všechno začalo tím momentem, kdy jsi za mnou přišel a dal mi odkaz na Khanovo video. Nikdy dřív jsem o podobném projektu neuvažoval. A najednou jsem koukal na Khanovu přednášku o nových metodách v učení, motivaci, převaloval v hlavě myšlenky, mezitím, jsi do mě párkrát ještě šťouchnul a už to bylo. Zkusil jsem udělat první tři lekce a čekal co se bude dít.

Upřímně musím přiznat, že jsem taky musel v první moment překonat ostych. Něco ve smyslu: “Co když to budu mít blbě... to by byla ostuda”, ale naštěstí mě zlákala ta možnost udělat něco zcela jinak. Vždyť například, když se pokouším vykládat látku ve škole, spousta lidí na to zrovna nemusí mít náladu. Když mají výklad k dispozici kdykoli, třeba si vhodnou chvilku najdou sami.

A druhé “naštěstí” bylo v tom, že jsem se párkrát mohl dostat k nahrávání ve studiu a měl jsem zhruba představu, co musím pořídit, jak co a kam zapojit, aby to fungovalo. Tím jsem se trápit nemusel. Dovedu ale pochopit, když kdokoli z mých kolegů, přestože by chtěl vytvořit podobné lekce, právě na té technické stránce ztroskotá.

Jak vzniká video

Nyní je zveřejněno 22 videolekcí. Jak dlouho ti trvá udělat jednu?

Celková doba vytvoření jedné lekce je různá, ale neumím to stihnout rychleji než zhruba za tři hodiny. Na začátku to šlo pomaleji a vytvoření prvních lekcí zabíralo i přes čtyři hodiny. Koneckonců začal jsem zrovna jedním z nejtěžších témat - relativitou.

Předpokládám, že těžíš ze své několikaleté pedagogické praxe. Stačí ti tedy si jen sednout a nahrávat, co říkáš studentům při hodině?

To rozhodně ne. Předávané vědomosti se neliší, ale jejich formu musím přizpůsobit. Zvukovou i obrazovou složku lekce nahrávám odděleně. K nahrávaní lekce potřebuji scénář. Ten obsahuje jednak textovou část – poznámky, co kde kdy říct - a pak část obrazovou, což je vlastně rozložení vzorců, obrázků, tedy výsledný zápis, ke kterému má video dospět. K dispozici mám vlastně jen stránku formátu A5 a do té se musím se všemi nákresy a vzorci vejít.

Lekce taky nesmí být moc dlouhá. Je to jak u hudebního klipu, kde se říká, že je-li delší než tři a půl minuty, začne nudit. Já se snažím nejít přes šest minut.

A důležité je i tempo řeči, ale tady přiznávám, že s tím ještě neumím v lekcích správně pracovat. Pořád se učím. Když se kouknu na již zveřejněné lekce s odstupem, vidím (vlastně slyším) chyby, které se pokusím příště neudělat.

A na nahrávání máš svoje studio, nebo si sedáš za mikrofon ve škole či doma?

Nahrávám doma, ale vlastně mám něco jako domácí nahrávací studio. Přes mixážní pultík snímám hlas dynamickým mikrofonem do PC. Při nahrávání zvukové stopy vyhazuju celou rodinu do opačné části bytu, zakazuju domácí práce, absolutně je vyloučeno luxování, praní, zakážu cvičení na veškeré hudební nástroje, u televize v obýváku nastavím nízkou úroveň hlasitosti a seberu ovladač. Když toto vše ohlídám a začnu nahrávat, většinou někdo v domě začne vrtat do zdi příklepovkou, případně u sousedů začne štěkat metráková doga nebo aspoň antivirový program s veselým cinknutím ohlásí aktualizaci databáze.

Většinou nahrávám dvě tři verze. Pokud to je potřeba a jde to (nemusí být stejná intonace), můžu sestřihnout části do sebe. Ve výsledné stopě jsou vždy střihy, kopírování slov, přehazování slovosledu… přiznávám se bez mučení, je to vlastně podvod.

A kdy přijde na řadu obraz?

Videostopa se nahrává na úplném konci. Pustím audio, k němu v reálném čase kreslím na papír speciálním perem, které počítač přes chytré čidlo „vidí“ a v grafickém editoru „popíšu tabuli“. Video se stříhat nedá, musí se nahrát „na celou dobrou“. Když udělám chybu, musím začít od začátku.

Zajímavosti

Vím, že se rád “šťouráš” v přehledech youtube kanálu. Tam je pěkně vidět, že lekce neděláš zbytečně. Dokonce máme velkou míru udržení publika, i to je tam vidět. Co ještě je možné zjistit z youtube statistik?

Zajímavá je geografie, ze kterých zemí se videa sledují. Samozřejmě vede ČR následovaná Slovenskem. Na třetím místě je Velká Británie se 74 zhlédnutími a průměrnou dobou sledování 4:05. V přehledech se objevují i další země. Mexiko, Uruqay, Irsko, Ukrajina, Finsko, Norsko, Kanada, Ostrov Man… Tam všude je průměrná doba sledování přes 5 minut. Kdo by to řekl, kde všude po světě studují Češi a Slováci.

Odkud na Fyzika JaM přijdou?

Co se týče externích webových odkazů, vede jednoznačně google.com, následovaný Facebookem, ale na třetím místě je SPŠ Kladno. (Děkujeme za zájem) Prorazili jsme dokonce do encyklopedií, protože čtvrté místo patří právě odkazům z wikipedia.org a objevil jsem též odkaz z webu České televize.

Budoucnost

Poslední otázka na závěr. Hodláš dál pokračovat s tvorbou e-learningových materiálů? Máme se na co těšit?

Určitě budu pokračovat. Před rokem jsem myslel, že nahraju tři lekce, koukne se tak 15 lidí ze septim… udělají “hmmm… nic moc” a bude konec. Jsem moc rád, že jsem se mýlil. Že tato jiná, trochu netradiční, forma výuky má smysl.

Pokusím se v budoucnu (nejspíš na jaře příštího roku) ještě propojit videa z YouTube s prezentacemi např. v Powerpointu a doplnit tak video učebním textem, případně animacemi. Dá to prostor k rozšíření informací, zadání nějakých otázek, kdo bude chtít, zkusí si odpovědět, v zápětí se dozví, jestli si tipnul správně, bude moci znovu projít video apod. Uvidím, jak se to podaří.

Samozřejmě je otázka, jak mi bude vycházet čas, protože videa skutečně dělám pouze ve svém volném čase. Ale budou-li naskakovat počty zhlédnutí jako dosud a budou-li nějaké ohlasy na YouTube, bude se čas na tvorbu hledat líp!

Díky za rozhovor a za vhled do zákulisí Fyzika JaMu. Přeji hodně úspěchů do dalších let.

_____________

Rozhovor vedl: Tomáš Sýkora

Nahoru ↑